دانش‌بنیان| تسهیل در عمل جراحی را دستگاه ایران‌ساخت ممکن کرد

دانش‌بنیان| تسهیل در عمل جراحی را دستگاه ایران‌ساخت ممکن کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 83241
الکتروکوتر در برش زدن، کنترل و جلوگیری از خونریزی حین اعمال جراحی چشم، صورت، جراحی پلاستیک و ترمیمی به کار می‌رود.

صدیقه حسن زاده حریسی عضو هیات مدیره شرکت آوان طب که الکتروکوتر را طراحی و تولید کرده است، گفت: این دستگاه با توجه به مد استفاده شده از یک قلم تک قطبی و یا دو قطبی استفاده کرده و توسط جریان های فرکانس‌دار، باعث ایجاد برش هایی که می توانند منجر به انعقاد خون شده و مانع از خونریزی شوند.

 

قابل استفاده در عمل های جراحی عمومی و تخصصی

همچنین الکتروکوتر دارای یک مد به نام انعقاد است که اختصاصا برای منعقد کردن خونریزی بافت ها استفاده می شود. جریان مناسب برای استفاده در جراحی الکتریکی جریان متناوب با فرکانس بالای 300 کیلوهرتز است . چنین جریانی مانع از تحریک عصبی عضلانی و ایجاد اسید و باز در بافت می شود. در صورتی که چگالی جریان گذرنده از بافت به مقدار کافی زیاد باشد، مایعات درون سلولی به سرعت گرم و تبخیر شده و فشار بخار درون سلول ها باعث ترکیدن و پاره شدن غشا آن ها می شود و این پدیده منجر به باز شدن یا برش بافت می شود.

از جمله مزایای الکترو کوتر، امکان  توقف خون‌ریزی، استریل بودن الکترود به واسطه حرارت موضعی، بهبودی سریع و عدم ایجاد عفونت، حفاظت بافت از پارگی و یا کوفتگی و جلوگیری از پخش شدن ذرات خون به اطراف است.

در انجام عمل های جراحی، برش در بافت به وسیله تیغ های جراحی منجر به پاره شدن بافت ها، مویرگ ها و رگ ها در نواحی غیر مرتبط و مجاور با منطقه مورد نظر می شد و اغلب انعقاد خون پس از اتمام عمل غیر ممکن بود. دستگاه الکتروکوتر با مدهای مختلف، باعث ایجاد برش هایی دقیق و با خونریزی بسیار کمتر است.

در تمام جراحی ها استفاده از انعقاد الکتریکی به منظور جلوگیری از خونریزی هایی که به دنبال برش بافت ایجاد می شود، ضروری است . در اثر اعمال جریان با چگالی جریان کمتر از حالت برش، انرژی حرارتی سلول های بافت به تدریج افزایش یافته و موجب تبخیر آب موجود  در داخل و خارج سلول می شود . این عمل منجر به جمع شدن بافت شده و بدین ترتیب عمل انعقاد صورت می گیرد.

 

ایجاد 150 فرصت شغلی

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که تولید الکتروکوتر، مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور شده است، توضیح داد: ایجاد حدود 150 فرصت شغلی نیز از جمله مهم ترین دست آوردهای توجه به تولید داخل و محصولات دانش بنیان در شرکت آوان طب بوده است که مشخصا می تواند روندی صعودی نیز داشته باشد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
چگونه جراحی با تجهیزات پیشرفته پزشکی متحول می‌شود
چگونه جراحی با تجهیزات پیشرفته پزشکی متحول می‌شود
00/01/30 - 14:04
دستگاه شبیه‌ساز جراحی چشم ایران‌ساخت به چین صادر شد
دستگاه شبیه‌ساز جراحی چشم ایران‌ساخت به چین صادر شد
99/10/22 - 09:31
سلامت بیمار با استریل‌کننده‌های ایران‌ساخت سرعت گرفت
سلامت بیمار با استریل‌کننده‌های ایران‌ساخت سرعت گرفت
98/04/05 - 15:28
بیشتر بخوانیم